ریتم در عکاسی چیست؟ (آشنایی با انواع ریتم و نحوه استفاده از آن)

ریتم در عکاسی1

ریتم چیزی است که در سراسر هنرهای خلاق یافت می شود. ما به انگشتان پا ضربه می زنیم و انگشتانمان را با ریتم موسیقی به هم می زنیم. ریتم را در شعر و داستان می یابیم. حتی برای گفتن یک جوک ریتمی وجود دارد. ممتاز دیزاین در این مقاله شما را با انواع ریتم در عکاسی آشنا می کند. تا بتوانید تصاویری جذاب تر خلق کنید. در عکاسی هم ریتم داریم. یک ریتم بصری وجود دارد که عکس ها را زنده می کند. عکاسی ریتم درباره داستان سرایی بصری و ترکیب بندی است. این قلب تپنده تصویر است.

ریتم در عکاسی1

ریتم در عکاسی چیست؟

مانند ریتم در موسیقی، ریتم در عکاسی ساختار و ثبات را برای تصاویر به ارمغان می آورد. ریتم می تواند نگاه بینندگان را در یک ضربان ثابت نگه دارد. یا می تواند با حرکت چشمان شما روی تصویر، سرعت را افزایش دهد. عکاسی ریتم دارای عناصری است که در سراسر تصویر تکرار می شوند. این می تواند یک سری اشکال باشد که برای ایجاد یک الگو تکرار می شوند. یا می توانید چندین سوژه داشته باشید که در نقاط مختلف کادر ظاهر می شوند.

آوردن ریتم به عکاسی می تواند به شما در تصمیم گیری آگاهانه در مورد ترکیب بندی کمک کند. می‌توانید به این فکر کنید که می‌خواهید عکس‌هایتان چگونه جریان پیدا کنند. و می‌توانید عناصری را اضافه کنید که تصاویر شما را نشانه‌گذاری می‌کنند، مانند یک درامر که شکوفایی از سقوط سنج را اضافه می‌کند. ریتم در عکاسی به یک جایگاه خاص محدود نمی شود. ریتم را در خیابان، معماری و عکاسی خبری خواهید یافت. پرتره و منظره نیز نمونه هایی از عکاسی ریتم هستند. من شما را با برخی از ضربات و شیارهای عکاسی ریتم آشنا خواهم کرد تا بتوانید ریتم را به عکاسی خود اضافه کنید.

ریتم منظم در عکاسی

ریتم منظم در عکاسی

با ریتم در عکاسی، ساده ترین ساختار ریتم برای شناسایی، ریتم منظم است. عکسی با این نوع ریتم دارای عناصر یکسان بسیاری است که تکرار می شوند. آنها در فواصل زمانی منظم تکرار می شوند و به شما یک ریتم ثابت و استاندارد می دهند. عناصر می توانند اشکال هندسی یا دایره های متحدالمرکز باشند. یا می توانند انسان یا حیوان باشند که در خطوط یا ردیف ها قرار گرفته اند. عناصر تنظیم شده ساختار را به ترکیب می آورند. خطوط و اشکال ایجاد شده توسط عناصر ریتمیک چشم را به سمت خاصی هدایت می کند. و آنها می توانند توجه شما را بر روی یک منطقه خاص از تصویر متمرکز کنند.

در تصویر معماری زیر، ریتم توسط اشکال تکراری ایجاد شده است. آنها از نظر شکل یکسان هستند و به یک اندازه فاصله دارند. این یک ریتم بصری ثابت ایجاد می کند. این واقعیت که شکل بارها تکرار می شود، چشم را به جهات مختلف می فرستد و به عکس ریتم سریعی می بخشد.

ریتم منظم در عکاسی

ریتم تصادفی

یک ریتم تصادفی در عکاسی ساختار کمتری دارد. ما هنوز عناصری داریم که تکرار می شوند. اما در فواصل نامنظم ظاهر می شوند. آنها در خطوط مستقیم قرار نمی گیرند یا با ساختار سفت و سخت مطابقت ندارند. تصویری با عناصری که به طور تصادفی قرار گرفته اند همچنان می تواند ریتم ثابتی داشته باشد. موقعیت آنها ممکن است یکنواخت نباشد. اما می توانند ریتمی ایجاد کنند که بیننده را در تصویر ببرد.

تصویر گاوهای بالا نمونه ای از ریتم تصادفی است. گاوها به طور نامنظم در مزرعه می ایستند. هیچ شکلی برای موقعیت آنها وجود ندارد. اما یک شکل تکراری وجود دارد که چشم را به سمت افق می کشاند. در عکس زیر تعدادی بالون هوای گرم داریم. مانند گاوها، آنها به طور تصادفی در سراسر تصویر پخش می شوند. ما اشکال مشابهی داریم که از جلو و پشت تصویر منعکس می شوند. هر بادکنک ضربانی از یک ریتم تصادفی است.

ریتم رندوم در عکاسی

ریتم متناوب در عکاسی

ریتم متناوب در عکاسی جایی است که تصویر دارای دو ریتم متفاوت است. آنها می توانند با هم کار کنند و ساختارهایی را فراهم کنند که یکدیگر را منعکس کنند. یا می توانند علیه یکدیگر کار کنند. ریتم های متناوب می توانند هارمونی یا ناهماهنگی را به تصاویر شما بیاورند. عناصر تکراری یک ریتم می توانند چشمان ما را به یک جهت هدایت کنند. سپس دومی می تواند قطع یا تغییر مسیر دهد. ضربان آنها می تواند مطابقت داشته باشد. یا می توانند مقابله کنند و درگیر شوند.

تصویر زیر نمونه کاملی از تقابل ریتم های جایگزین است. ما یک سری دایره داریم که چشم را به سمت داخل و به سمت مرکز می کشند. اما سایه‌ها الگویی از خطوط مورب مستقیم ایجاد می‌کنند که در هر دایره برش می‌دهند. این خطوط چشمان ما را در جهت دیگری وادار می کنند.

ریتم متناوب در عکاسی

ریتم پیشرو در عکاسی

ریتم پیشرو در عکاسی بالاتر از داشتن الگوهایی است که در عکس پیشرفت می کنند. آنها ضربات تکراری هستند که یک پیشرفت در عکس ایجاد می کنند. اینها می توانند ریتم های منظم اما با تغییر دیدگاه باشند. تغییر زاویه می تواند به هدایت چشم بیننده به سمت سوژه کمک کند. یا ساختار مترقی می تواند موضوع باشد.

یک ریتم پیشرونده در عکاسی جهت روشنی دارد. ریتم بصری خطوط مورب ایجاد می کند که در سراسر تصویر بریده می شود و چشم را جلب می کند. ما می توانیم این را در صحنه زیر مشاهده کنیم. ما یک ردیف ماشین برداشت در کار داریم. همه آنها دوتایی خم شده اند و پشت سر هم کار می کنند. ریتمی که این ایجاد می کند چشم ما را به سمت پایین می کشاند. وقتی به نزدیک ترین فرد نگاه می کنیم، واکنش طبیعی ما این است که روند پیشرفت را به سمت پایین ادامه دهیم.

ریتم مواج

مواج ریتم بصری دیگری است که در عکاسی پیدا می کنیم. این ریتم در عکاسی در مورد اشکال نرمی است که در تصاویر می چرخند. ریتم بصری موج دار در ترکیب بندی منظره رایج است. ما اغلب تپه‌هایی را می‌بینیم که از پیش‌زمینه به پس‌زمینه موج می‌زنند. این یک ریتم بصری ملایم است که تصاویر را با احساسی ملایم و هماهنگ می سازد. در منظره زیر، ریتم مواج تپه های برفی را می بینیم. هر تپه سفید ما را به دیگری می برد. هیچ شکستگی شدیدی وجود ندارد. به آرامی به هر ضرب ریتم می رسیم.

ریتم مواج در عکاسی

ریتم شکسته

وقتی صحبت از ریتم در عکاسی می شود، شکستن یک ریتم ثابت می تواند تاثیر زیادی داشته باشد. تکرار یک الگو می‌تواند ما را دچار گیجی کند. اما وقتی این ریتم شکسته می شود، یک شوک بصری به ما وارد می کند.

برای ترکیب عکاسی، شکستن یک ریتم ثابت می تواند تاکید بیشتری داشته باشد. و می تواند نقاط جالبی را در تصاویر شما ایجاد کند. شکستن یک ریتم حتی می تواند ریتم را در عکس برجسته کند. مثال زیر دو تراکتور را نشان می دهد که ریتم ردیف های گندم را می شکنند. ما در دو طرف دو الگو داریم که هر کدام توسط تراکتور شکسته شده است. و مانند پرهای درام، اشکال جدیدی به ریتم بصری اضافه می کنند.

ریتم شکسته در عکاسی

نتیجه

هیچ قانون سختگیرانه ای در عکاسی ریتم وجود ندارد. این جنبه ای از عکاسی است که می تواند ترکیب بندی شما را تقویت کند. این در مورد جستجوی الگوهایی است که منجر می شوند یا پیدا کردن اشکالی که پژواک دارند. چشم خود را به دنبال تکرار و پیشرفت آموزش دهید. ریتم های بصری را پیدا کنید که ضربان و نبض را در کادر شما می زند. می توانید ریتم را در عکاسی خیابانی یا منظره کشف کنید. حتی می توانید ریتم را به پرتره ها وارد کنید.

امیدواریم این مقاله الهام بخش شما برای یافتن ریتم های بصری در عکاسی خود باشد.

منبع: expertphotography.com

مقالاتی که شاید برایتان جذاب باشد

فهرست