عکاسی با لنز فیش آی، حوزه ای از عکاسی است که پرسپکتیو در آن نقش مهمی دارد. لنزهای فیش آی به دلیل میدان دید بسیار زیاد و اعوجاج بصری شدید، به جانوران وحشی در دنیای لنزها معروف هستند.
بعضی افراد عاشق آن ها هستند و بعضی دیگر از آن ها متنفرند. برای بعضی این لنزها جز امکان ثبت پرتره های بامزه و عجیب و غریب کاربرد دیگر ندارد. و برای بعضی دیگر راهی برای بیان یک تصویر از طریق تصویری تحریف شده اما چشم نواز است.
در واقعیت لنزهای فیش آی کاربردی بسیار بیشتر از برانگیختن حس کنجکاوی در افراد دارد. این لنزها ابزار خاصی برای ساختن جلوه های قدرتمند در دستان یک عکاس ماهر هستند. ممتازدیزاین در این مقاله چگونگی تسلط بر لنز فیش آی را آموزش می دهد. تا بتوانید تصاویر عالی و منحصر به فرد ثبت کنید.
لنز فیش آی چیست؟
لنز فیش آی یا چشم ماهی، نوعی عدسی است که به وسیله اعوجاج، تصاویری با زاویه دید بسیار زیاد ایجاد می کند. این اعوجاج شدید باعث می شود، خطوط مستقیم به صورت خمیده به نظر برسند.
همانطور که از نام این لنز مشخص است، عکسهایی که با این لنز می گیرید. دقیقا مشابه زاویه دیدی است که ماهی اجزاء زیر آب را می بیند. با یک نمای کروی فوق العاده وسیع از هر چیزی در مقابل آن قرار می گیرد. این یعنی میدان دید لنز 180 درجه است(نیمی از 360 درجه) است.
اصطلاح فیش آی برای اولین بار توسط مخترع و فیزیکدان آمریکایی رابرت دبلیو وود استفاده شد. در حالیکه لنزهای چشم ماهی همیشه یک تصویر دایره ای روی سنسور دوربین نشان می دهد، اما می توان آن ها را به 2 دسته تقسیم کرد: چشم ماهی دایره ای و فول فریم.
یک لنز دایره ای فیش آی، تمام تصویر نیمکره ای را روی سنسور دوربین پخش می کند. با این حال یک لنز فول فریم فیش آی، تصویری بزرگتر از سنسور دوربین را مشاهده می کنید. این منجر به یک عکاسی غیر دایره ای با میدان دید کوچکتر از 180 را نشان می دهد. عکس زیر مقایسه تصاویر گرفته شده با 2 نوع لنز را نشان می دهد.
چند توصیه برای استفاده از لنز فیش آی:
به دلیل عمق میدان وسیع لنزهای فیش آی در دوربین های اکشن و ورزشی (مانند دوربین های GO PRO)وجود دارد.
لنزهای چشم ماهی نسبتا ارزان برای آیفون و اندروید هم ( ست Olloclip 4-in-1) در دسترس هستند. تمام برندهای قدرتمند دوربین مانند: نیکون، کنون، سونی، سیگما، المپیا، سامیانگ و…) لنز فیش آی را در کاتالوگ خود دارند.
این لنزها با قیمت های مختلف از لنز Olympus M.Zuiko Digital ED 8mm f/1.8 Fisheye PRO هزار دلاری تا لنزهای ارزان با تنظیمات دستی(منوآل) بوُور، روکینون، سامیانگ.
اگر مشتاقید یک فیش آی تهیه کنید، اما نمی خواهید هزینه زیادی را برای آن اختصاص دهید. از خرید دوربین های فیش آی کاملا منوآل نترسید. این دوربین ها به لطف عمق میدان زیاد و فوکوس دستی مشکلی برایتان ندارد.
لنزهای فیش آی و اعوجاج نوری
لنز های فیش آی با لنز هایی زاویه باز مستطیلی، فاصله کانونی کمتر یا مساوی 24 میلی متر (معادل اندازه سنسور فول فریم) دارند. یعنی لنزهای فیش آی در دسته لنزهای فوق عریض قرار می گیرند.
لنزهای زاویه باز مستطیلی به گونه ای ساخته شده اند که خطوط مستقیم در صحنه، در بیشتر قسمت های تصویر مستقیم (بدون خمیدگی) نمایش داده می شوند و میزان اعوجاج بیشتری به سمت لبه های قاب وجود دارد.
به طور کلی، هر چه فاصله کانونی لنز کمتر باشد، تصحیح لنز دشوارتر است. همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است، لنزهای فیش آی همیشه اعوجاج بشکه ای منحنی خطی قوی را نشان می دهند.
بسیاری از مردم افکت چشم ماهی را دوست ندارند، چون از اعوجاج به وجود آمده در تصویر خوششان نمی آید. در بعضی از موارد در قسمت ادیت با نرم افزارهای مختلف مثل لایت روم، یا نرم افزارهای تخصصی تر مثل: IMADIO Fisheye-Hemi می توانید اعوجاج را کم کرده یا آن را از بین ببرید.
با این حال به طور کلی ترکیب بندی دقیق و انتخاب سوژه می تواند تاثیر بصری اعوجاج فیش آی را بدون نیاز به ادیت اضافی، مخصوصا در حالت فول فریم کاهش دهد.
با توجه به مطالب بالا پس لنز فیش آی چطور کار می کند؟
تنها موردی که برای عکاسی با لنز فیش آی باید در نظر بگیرید این است:
قسمت مرکزی قاب کم تر تحت تاثیر اعوجاج قرار بگیرد. هر چه به سوژه خود نزدیک تر شوید، اعوجاج در تصویر شما بیشتر می شود. اگر می خواهید افقی صاف داشته باشید، آن را در وسط کادر خود قرار دهید و بعدا عکس را کراپ کنید، تا قانون یک سوم رعایت شود.
برای داشتن افقی مقعر، لنز را به سمت بالا کج کنید. عدسی را برای افق محدب به سمت پایین کج کنید.
لنزهای فیش آی برای چه مواردی خوب هستند؟
این لنزها به طور کلی، لنزهایی مسافرتی عالی برای دوربین شما هستند. از آنجاییکه آن ها عموما سریع هستند و می توانید از آن ها به راحتی در داخل خانه استفاده کنید. برای عکاسی در موزه ها، کلیسا و بناهای تاریخی، عالی هستند.
آن ها به همان اندازه که لنزهای خوبی برای قدم زدن در شهر هستند، به شما اجازه می دهند تا ارتفاع ساختمان ها و بناهای تاریخی را بیشتر کنید و همچنین منظره ای که پرنده ای از بالا به شهر نگاه می کند را ثبت کنید.
یک چیز در مورد لنز فیش آی حتمی است، اینکه عکاسی با آن ها با عکاسی با هر نوع لنز دیگری متفاوت است. اگر ذهن شما روی یک نوع لنز خاص برای عکاسی قفل کرده است. فیش آی به شما کمک می کند تا خلاقیتتان را بازیابید.
بیایید به سوژه هایی نگاه کنیم، که می توانید با لنز فیش آی از آن ها عکس بگیرید، چطور می توانید جلوه ها را قوی تر کنید.
سوژه های عکاسی با لنز فیش آی:
تصاویر جالب و عجیب
ساده ترین راه برای عکاسی با لنز فیش آی، ایجاد تصاویر عجیب و غریب و خنده دار است. سعی کنید هنگام عکاسی از بینی حیوان خانگی از نزدیک، مانند سگ در تصویر زیر، از اعوجاج لنز چشم ماهی استفاده کنید. بینی بزرگ، چشم های التماس آمیز، اندام ریز نوجوان، سرگرم کننده و عالی هستند.
نگاه کردن سگ به شما فرصتی برای استفاده از انحرافات لنز فیش آی می دهد، تا بینی او را بزرگ تر و بدنش را کوچکتر جلوه دهد. همچنین می توانید دوربین را به سمت بالا یا پایین خم کنید و آن را بچرخانید تا مناظر خنده دار تری از پارک شهری معمولی محله خود ایجاد کنید.
منظره ای با ظاهری عجیب
در نهایت می توانید از عمق میدان زیاد استفاده کنید و دوربین خود را در نقاط کوچک و خلوت قرار دهید. سلفی از اعماق ماشین لباسشویی شما چطور؟
فقط مطمئن باشید داخل لباسشویی خشک است و قبل از شستن لباس، دوربین را بردارید. توجه داشته باشید چطور توانستم خودم را به سمت مرکز قاب قرار دهم و از اعوجاج شدید روی صورتم جلوگیری کنم.
عکس سلفی از اعماق ماشین لباسشویی چیزی است که بدون لنز فیش آی نمی توانید به راحتی آن را بگیرید.
پرتره ها
معمولا افراد برای گرفتن پرتره با فیش آی رغبتی نشان نمی دهند. بینی خیلی بزرگ در حالیکه گوش ها و بدن خیلی کوچک هستند. به طور کلی عکاسی پرتره با لنز فیش آی تناسب صورت را بهم می ریزد. به ویژه در عکس های کلوزآپ.
در نوزادان و کودکان نوپا تناسب صورت با بزرگسالان کاملا متفاوت است. بچه های این سن برخلاف بقیه بینی های کوچک و چشم های بزرگ و زیبا دارند. با لنز فیش آی می توانید تناسبات جوانی را با بزرگ کردن بینی کودکان به تصویر آن ها ببخشید. مخصوصا وقتی درست در زیر سایبان ماشین قرار می گیرند.
این عکس یک کودک 4 ماهه است، چون از دوربین می ترسید چشمانش راکاملا باز کرده بود.
مناظر طبیعی
از بین همه سوژه ها، شاید یکی از موضوعاتی که برای لنز فیش آی مناسب تر است، یک منظره طبیعی باشد. دلیل این است که مناظر هیچ خط مستقیمی در خود ندارند و اگر افق را در وسط قاب قرار دهیم، ممکن است هیچ کس متوجه نشود، این تصویر با لنز فیش آی گرفته شده است.
این یک راه برای جلوگیری از خرید یک لنز با زاویه دید عریض است، به خصوص اگر به ندرت عکس واید می گیرید.
مناظر طبیعی با نداشتن خط مستقیم را می توان به خوبی با لنز واید عکاسی کرد. لنزهای فیش آی معمولا دیافراگم بزرگی دارند، اگر می خواهید بخش بزرگی از کهکشان راه شیری را در حالی که پیش زمینه قوی با یک سوژه بزرگ و جالب داشته باشید، عکاسی کنید. مانند این درخت کوچک گم شده در علف های بلند که در زیر نشان داده شده است، مفید است.
اگر لنز فیش آی دارید ارزش آن را دارد که چند ساعتی را در زیر آسمان پرستاره با آن بگذرانید، تا از کهکشان راه شیری عکاسی کنید. گاهی اوقات داشتن یک افق منحنی در یک منظره برای ایجاد خطوط قوی تری که بیننده را به سمت سوژه سوق می دهد خوب است، مانند این عکس که در قلعه بورنم (بلژیک) گرفته شده است.
با انحنا خطوط مستقیم مانند افق، کرانه چپ کانال و حوض در سمت راست، چشم ماهی به طور طبیعی توجه بیننده را به سمت سوژه جلب می کند: قلعه
لنز فیش آی و شهر
همانطور که قبلا گفتم اگر از طرفداران محیط شهری هستید، باید یک لنز فیش آی تهیه کنید، تا از بناهای تاریخی و ساختمان های بلند عکس بگیرید. برای مثال: اتومیم یک بنای تاریخی مشهور در بروکسل است. همچنین 102 متر ارتفاع دارد.
برای گرفتن کامل آن در 24 فریم باید حدود 80متر از آن به عقب برگردید. با فیش آی توانستم همه چیز را از فاصله 15 تا 5 میلی متر به قاب برسانیم. تحریف ها به ایجاد یک تصویر اصلی از این مکان معروف کمک کرد.
اتمیوم فیش آی کمک کرد تا این بنای تاریخی 102 متری به طور کامل از فاصله 15 متری به تصویر کشیده شود و اعوجاج ها برای ایجاد نمای اصلی از این بنای دیدنی مشهور جهانی کار کردند. راه مناسب دیگر برای بازی با ساختمان های بلند این است که از اعوجاج ها برای خم شدن آن ها طوری در اطراف تصویر استفاده کنید، انگار در حال شکستن هستند.
ساختمان های بلند تاب خورده و به نظر می رسد، با موج های بزرگی در شرف شکستن هستند. همچنین باید از خطوط منحنی استفاده کنید تا خطوط پیشرو قوی ایجاد کنید، مانند این سقف سکوی مدور در مقابل ایستگاه مرکزی بروکسل.
استفاده از خطوط منحنی برای ایجاد خطوط برجسته قوی. در نهایت، همه کسانی که عکاسی شهری می کنند، عکاسی کلاسیک را با مسیرهای چراغ راهنمایی شبانه امتحان کرده اند. معمولا آن مسیرها مستقیم هستند یا در فاصله کمی از جاده قرار دارند.
با فیش آی می توانید یک دور کامل را در یک قاب قرار دهید و مقداری فضای باقی مانده برای گرفتن مسیرهای دایره ای داشته باشید. این یک چرخ و فلک چراغ راهنمایی خوب ایجاد می کند.
تبدیل دوربرگردون به چرخ و فلک سبک
همانطور که مناظر شهری شبانه(با چراغ های خیابانی زیاد و سایر منابع نور مصنوعی) نشان می دهند، شعله های عدسی مشکل ساز نبود.
فضای داخلی شما می توانید عکاسی از فضای داخلی را با لنز فیش آی انجام دهید و به راحتی همه چیز را در یک عکس بگنجانید. این عکس از یک گالری در بروکسل گرفته شده است، که معماری داخلی خوبی دارد.
زاویه دید چشم پرندگان
گفتن آن خنده دار به نظر می رسد، اما می توانید با لنز فیش آی، منظره ای عالی مثل چشم پرنده بگیرید. اگر به یک زاویه دید بالا دسترسی دارید، می توانید منظره پانارومایی زیبا از شهر داشته باشید.
من خوش شانس هستم که در یک ساختمان بلند در بالای تپه زندگی می کنم. به این ترتیب، من اغلب با فیش آی برای عکاسی به بالای ساختمان می روم.
به ایده های بیشتری نیاز دارید؟
ماشین ها و موتورهای اسپورت، هواپیماها سوژه های بسیار خوبی برای عکاسی فیش آی هستند. به شرطی که بتوانید از نزدیک عکس بگیرید. افرادی که ورزش می کنند، مانند: اسکلیت بازان در پارک، سوژه های جالبی برای شما هستند.
محدودیت واقعی در استفاده از لنز فیش آی وجود ندارد، خلاقیت و تمایل شما برای کشف احتمالات مختلف است.
آیا اهل عکاسی خیابانی هستید؟ با کمی شانس می توانید این کار را حتی با یک لنز فیش آی انجام دهید.
علت موفقیت این عکس:
عکاس خوش شانس، این عکس را شبانه از نمازگزاری در سالن کاخ دادگستری بروکسل گرفته است. استفاده از لنز فیش آی باعث موفقیت این عکس شده است. در این عکس تالار کاخ عدالت در مقایسه با نمازگزار مقابل در بزرگ، فوق العاده بلند است. اعوجاج لنز باعث می شود، حس کنید اطراف در حال کشیده شدن هستند تا بر فضای بالا سر تسلط پیدا کنند. اینکه نمازگزار کوتوله به نظر می رسد، اشکال عمده در عکاسی لنز آی فیش بدون فیلتر است. اگر به فیلترهای عکاسی معتاد هستین، کار با لنز فیش آی نیست. تا جاییکه ما میدانیم، هیچ عدسی فیش ای نمی تواند فیلترهای استاندارد را نصب کند. این به دلیل برآمدگی عنصر جلویی لنز است. اما ممکن است راه های سفارشی یا diy وجود داشته باشد.
استفاده از لنز فیش آی نمای زیبا و پویایی از منطقه را فراهم می کند. می توانست بسیاری از عناصر جالب را با هم ترکیب کند، مانند آبی که از آبشار سرازیر می شود. شاخ و برگهای رنگارنگ و ابرهای لکه دار در آسمان فراتر.
آبشار بایون بلژیک Olympus OM-D EM-10 و Samyang 7.5 f/3.5 MFT fisheye lens. عکاس میخواست صحنه ای داشته باشد که پویا، رنگارنگ و به اندازه کافی بزرگ باشد، که عظمت مکان را به تصویر بکشد. از لنز 7.5 میلی متری Samyang برای اینکار استفاده شده است.
او همچنین می خواست ظاهر زیبا و ابریشمی آب تار شده را روی صخره ها بگنجاند، برای اینکار نیاز به نوردهی طولانی داشت.
برای رفع این چالش 2 راه پیش روی او بود:
قرار دادن یک فیلتر دستی جلوی لنز، مثل فیلترهای GND. اما برای نوردهی طولانی مدت این کار ممکن است، کم شدن نور بوجود بیاید.
همانطور که قبلا گفتیم، از آنجاییکه لنزهای با زاویه باز دارای عدسی بیرون زده هستند، بعضی مانند Canon EF 11-24 f/4L USM دارای شیار عقب برای فیلترهای ژلاتینی است. برخی از افراد به چسباندن قطعات کوچک از فیلترهای ژلاتینی ND به قسمت پشتی لنز فیش آی روی آورده اند.
ویدئو زیر این راه حل DIY را نشان می دهد:
این روشی هوشمندانه و ارزان است.فیلترهای ژلاتینی ارزان هستند و به راحتی خراب و پاره می شوند.
از تکنیک مرج تصاویر استفاده کنید
راه حل دیگر استفاده از تکنیک میانگین گیری تصویر است. این شامل گرفتن تعداد زیادی عکس از همان صحنه و سپس مرج (ادغام) آن ها در فتوشاپ یا لایت روم است.
تصویر به دست آمده از داشتن نویز دیجیتال کمی دارد. برای کاهش نویز می توانید از نرم افزار لایت روم استفاده کنید.
بهترین نتایج عکاسی 360 با تکنیک مرج تصویر و استفاده از فیلتر ژلاتینی ND است. از آنجا که در آن زمان هیچ فیلتر ژلاتینی در دسترس عکاس نبود، در نهایت به طور متوسط 8 نوردهی مجزا در هر 1/25=1/200 *8 است. این واقعا واجد شرایط قرار گرفتن در معرض طولانی مدت نیست. سرعت شاتر به قدری کند است که آبشار را تار می کند. با این حال برای نشان دادن این مفهوم کافی است.
علاوه بر این، بدون فیلتر ژلاتینی برای کاهش نور، برای گرفتن کل زمان تنها 5 ثانیه، باید چیزی حدود هزار عکس گرفته می شد. این واقعا شدنی نبود.
آخرین مرحله
آخرین مرحله استفاده از فتوشاپ برای تار کردن آب جاری است. پس از ادیت عکس در لایت روم آن را مجددا وارد فتوشاپ کردم، سطح را کپی کردم و از یک فیلتر تاری حرکت متوسط 45 در جهت اصلی آبشار استفاده کردم.
سپس ماسکی روی این لایه زدیم. تا همه جا به جز آبشار در تصویر اصلی و در لایه زیر ان نمیان شود. تصویر زیر مقایسه 100 درصدی آب قبل و بعد از استفاده از فیلتر حرکتی را نشان می دهد.
تصویر چپ قبل و تصویر راست، تصویر بعد از ادیت است.استفاده از فیلتر حرکت در فتوشاپ برای صاف و محو شدن بیشتر آب.
نتیجه گیری:
حالا که نحوه ی استفاده لنزهای فیش آی و زمان استفاده از آن ها را یاد گرفتید. چه بخواهید چند تصویر بامزه بگیرید و چه یک پروزه عکاسی حرفه ای با تسلط بیشتری می توانید تصاویری که از این لنز می خواهید بدست بیاورید.
منبع: expertphotography.com