دراولین برخورد با هر شخصیت اولین نکته ای که درمورد شخصیت ها توجه ما را جلب میکند، ظاهر آن است. ممتاز دیزاین در این مقاله که برگرفته از 27 top character design tips است، به بررسی 15 نکته مهم در خلق شخصیت می پردازد.
ظاهر شخصیت می تواند به ما بگوید کاراکتر مقابل فریبکار یا دوروست یا برعکس مهربان و صادق است.
و همین نکته تاثیر زیاد نوع طراحی شخصیت را برای ما مشخص می کند.
اولین مرحله برای ساخت شخصیت تفکرات خلاقانه است.
اگر چه خلق بسیاری از شخصیت های کلاسیک که از طریق کارتون ها، فیلم ها و تبلیغات برای همه ما آشنا هستند، ساده به نظر میرسند.
اما مهارت و تلاش زیادی برای تاثیرگذاری آنها انجام شده است.
از دست های معروف 3 انگشتی میکی موس که برای صرفه جویی در وقت، در زمان تولید انجام شده
(هنگامی که اولین بار برای ساخت انیمیشن در دهه 1920 شروع شد ) تا سادگی زیبا از هومر سیمسون، طراحی شخصیت همیشه ساده نگه داشتن آن بوده است.
اما جدا از خطوط تمیز و ویژگی هایی که به راحتی قابل تشخیص است، برای طراحی شخصیت باید چه چیزی در نظر بگیریم؟
می دانید در چه چیزی باید اغراق کرد و چه چیزی را کم رنگ تر نشان داد؟
چه چیزی را باید اضافه کرد تا نشانه ای از عمق و زمینه داشته باشد؟
برای رشد شخصیت چه کاری باید انجام داد؟
بعد از طی تمام این مراحل به مسئله فنی طراحی شخصیت می رسیم.
اگر قرار است یک جا به جایی (حرکت) به عنوان قسمتی از کارتون استفاده شود، باید مطمئن شوید در زاویه ی مناسب نشان داده شود.
در این مقاله ما توصیه های کاربردی زیادی از هنرمندان و تصویرگران حرفه ای در مورد خلق شخصیت های به یادماندنی ومنحصر به فرد را جمع آوری کرده ایم.
که بسیاری از آن ها از جشنواره سالانه طراحی برلین (پیکتوپلاسما) گرفته شده است.
1. در خلق شخصیت جادو را از دست ندهید !
بسیاری از طراحان شخصیت پروژه های خود را با طرح اولیه ارائه می دهند.
چرا که آنها معتقدند در این طرح ذات اصلی شخصیت نمایان می شود.
پس زمانیکه در حال طراحی شخصیت هستید این جادو را فراموش نکنید.
لوری روون میگوید:
من همیشه سعی می کنم به سبک اصلی نقاشی خود پایبند باشم، مدام کشیدن و پاک کردن.
دوست ندارم احساس کنم من توسط شخصیت ها خلق شده ام، بلکه دوست دارم احساس کنم فقط با آنها روبه رو هستم.
پرنیل اورووم می گوید:
در ابتدای طراحی درگیر جزئیات شخصیت نشوید. تصمیم بگیرید هدفتان از برقراری ارتباط با مخاطب چیست؟
سپس طرح را حرکت دهید، اقدام کنید و جریان را به وجود آورید.
اول با طرح های ساده شروع کنید و بعد آن ها را تکمیل کنید.
به محض اینکه به سمت اضافه کردن جزئیات طرح می روید، به طور خودکار بعضی از حرکات و پویایی ها را از دست می دهید.
بنابراین مهم است در طرح اولیه تمام زندگی شخصیت را خلق کنید
چرا که بعدا اضافه کردن حرکت برای شخصیت غیر ممکن است.
2. از شخصیت های شناخته شده در خلق شخصیت فاصله بگیرید
با اینکه نیاز است از جایی الهام بگیرید، اما باید سعی کنید شخصیتی اصیل خلق کنید.
رابرت والاس می گوید:
برای این کار بهتر است در زمان طراحی ، مرجع ها درست مقابل شما نباشند.
او میگوید اگر به چیزی نگاه کنید و سپس آن را در ذهن خود مجسم کنید در نهایت چیزی جدید خلق خواهید کرد. نه کپی چیزی که، استفاده کرده اید.
3. درباره ی شخصیت های دیگر قبل از خلق شخصیت مورد نظرتان تحقیق کنید
برای راهنمایی میتوانید تحلیل کنید چرا بعضی طراحان، شخصیت های اختصاصی خود را کار می کنند
و چرا بعضی از آنها این کار را نمی کنند، این می تواند برای شما مفید باشد.
هیچ چیزی وجود ندارد که نتوانید با تحقیق به دست بیاورید.
در تبلیغات تلویزیونی، جعبه های غلات، تابلوهای مغازه، برچسب روی میوه، انیمیشن روی تلفن همراه و موارد دیگر.
درباره ی طراحی شخصیت مطالعه کنید و به این فکر کنید چه عاملی باعث موفقیت برخی از شخصیت ها شده است و چرا آن ها را دوست دارید؟
وقتی با شخصیت ها کار می کنید باید از آن ها الهام بگیرید و این کار می تواند از طریق تحقیق انجام شود.
ذهن شما یک کتابخانه تصویری است که می توانید آن را پر کنید.
به شخصیت ها دقت کنید:
- ژست هر شخصیت چگونه است؟
- چگونه راه می رود؟
- چطور لباس می پوشد؟
- نحوه ی صحبت کردن هرشخصیت به چه طریقی است؟
- و ….
و حالا میتوانید از آن ها برای خلق شخصیت خود استفاده کنید.
4. …. از زاویه ی دید دیگری نگاه کنید
بهتر است زمان الهام گرفتن به فراتر از هر شخصیت دقت کنید.
روون می خندد و می گوید:
من مراسم جفت گیری پرندگان را خیلی دوست دارم، حرکات عجیب و غریب می تواند باعث خلق شخصیت منحصر به فرد شود.
وی ادامه می دهد:
وقتی پروژه ای را شروع می کنم، در ابتدا با احساسی که می خواهم ایجاد کنم، شروع می کنم.
این روند با این حرکت شروع می شود که طراح به عنوان مرجع فیلم هایی از خودش می گیرد،
که سعی می کند چیزی از حرکت یا وضعیت بدن شخصیت را ثبت کند.
بقیه ی موارد شامل : سرامیک، بافت ارگانیک و پالت رنگی خاموش و لباس های محلی، باعث متوقف شدن احساس بالینی کار او می شود.
5. ایده ی اصلی را فراموش نکنید !
اینکه اجازه دهیم طراحی های مورد علاقه ما به صورت ناخودآگاه بر ما تاثیر بگذارند، کار آسانی است.
کرولاین گی پر مدیرعامل استودیوی هنری بازی های Jo-Mei است،
یکی از طرفداران بسیارخوب بازی آخرین نگهبان که با طراحی شخصیت های عالی بازی ویدیویی، آن را به یکی پر طرفداران ترین بازی ها تبدیل کرده است.
در یک لحظه یکی از اعضای تیم او مجبور شد به او بگوید طراحی دریای تنهایی آن ها بیش از حد به آخرین نگهبان شباهت دارد.
او به طرح های اولیه ی هنری خود نگاهی انداخت و احساسی را که هنگام خلق آن ها داشت، بازگرداند و پروژه به مسیر اصلی خود بازگشت.
6. برای خلق شخصیت تان اغراق کنید
اغراق در مورد ویژگی های مشخص طراحی شخصیت شما، به بزرگتر نشان دادن آن از حد معمول در زندگی کمک می کند، تا ویژگی های اصلی شخصیت را تشخیص دهند.
اغراق در شخصیت های کارتونی نکته ی کلیدی است و به تاکید برخی از ویژگی های شخصیتی کمک می کند.
اگر شخصیت شما قوی است، فقط به آن بازوهای برآمده با اندازه ی طبیعی ندهید. بلکه با نشان دادن آن ها در اندازه ی 5 برابر بزرگتر از حد معمول استفاده کنید.
تکنیک مبالغه را می توان در مورد خصوصیات هم به کار برد.
فیلم ” آنا مانتازاریس” فیلمی است که به اندازه ی کافی خنده دار است.
اتفاقات پیش پا افتاده زندگی روزانه شخصیت ها را نشان دهید که همه ی ما آرزو داشتیم در یک روز بد انجام دهیم.
او می گوید: من فکر میکنم سرگرم کننده است که می توانی با انیمیشن داستانی را پیش ببری و مردم، واقعی بودن آن را قبول می کنند.
با واکنش در لحظه به نظر پوچ می رسد. شما همچنین می توانید احساسات را بیشتر برانگیزید.
برای آشنایی با مراحل ساخت کاراکتر مقاله انیمیشن سازی مثل آب خوردن رو امتحان کن را مطالعه کنید.
7. مخاطبتان را مشخص کنید
به مخاطبتان فکر کنید.
مثلا طراحی های شخصیت برای کودکان خردسال معمولا شکل ها به صورت ساده ترسیم می شوند و از رنگ های روشن در طراحی استفاده می شود.
همانطور که ناتان جورویشیوس توضیح می دهد :
اگر برای مشتری کار می کنید، مخاطب از قبل مشخص است.
طراحی شخصیت های سفارشی محدودتر است اما این به این معنا نیست که به خلاقیت کمتری نیاز دارد.
با اینکه در این شرایط مشتری نیاز خاصی دارد اما همچنان می خواهد کار خود را انجام دهم.
در این شرایط معمولا ویژگی های اصلی و شخصیت را تجزیه می کنم.
به عنوان مثال اگر چشم ها مهم هستند، ویژگی اصلی کار من این است که تمام طراحی را در اطراف صورت متمرکز می کنم.
8. شخصیت خود را متمایز کنید
شخصیت شما ممکن است یک میمون یا هیولا یا حتی ربات باشد.
می توانید تضمین کنید که 100ها مدل مشابه خود دارد.
پس طراحی شخصیت شما باید از لحاظ بصری قوی و جالب باشد.
هنگام طراحی سیمسون ها، مت گرونیگ می دانست که باید چیز دیگری را به بینندگان پیشنهاد کند.
او حساب کرد وقتی بینندگان از کانال های تلویزیونی چشمک می زدند و با نمایش رو به رو می شدند.
رنگ زرد پوست غیرمعمول شخصیت ها توجه آنها را به خود جلب می کند.
9. به شخصیتتان روح دهید
روش خوب دیگر برای متمایز کردن شخصیت شما و بهبود وضعیت آن، روح بخشیدن به آن است. سپس می توانید ببینید که چگونه شخصیت می خواند.
بگذارید شخصیت شما ژست بگیرد و ببینید آیا می توانید احساساتش را بفهمید؟ سعی کنید اندام ها کاملا از هم جدا باشند تا بتوانید این کار را بهتر انجام دهید.
10. در خلق شخصیت مسیر حرکت شخصیت را مشخص کنید
یکی از قسمت های مهم که در هنگام خلق شخصیت باید در نظر گرفته شود، خط حرکت شخصیت است.
این همان چیزی است که جهت شخصیت شما را مشخص می کند.
همچنین یک ابزار مفید است که جهت حرکت کاراکترتان را تعریف می کند و باعث ایجاد حس حرکت در مخاطب می شود.
آرام می گوید:
سعی کنید یک مسیر حرکت را تا آخر انجام دهید. یک رقصنده ی باله مثال خوبی است.
آنها به حرکت در یک خط مشخص از نوک انگشتان پا تا نوک انگشت خود تاکید می کنند.
خوب است بدانید مشاهده ی خط حرکت در موجوداتی که اندام کمتری دارند، آسان تر است.
برای همین پری دریایی یک مثال خوب برای ایجاد خط عمل حرفه ای است.
11. به او شخصیت بدهید
بازی ویدئویی دریای جپرت، کاوش در تجربیات او در تنهایی است. این بازی پیش از به نمایش در آمدن بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.
زیرا شخصیت با تجربه ای سروکار دارد که با وجود ملموس بودنش برای تمام افراد هنوز به طرز عجیبی تابو (ممنوع) است.
گپرت می گوید: بهترین هنر، آن چیزی است که مبتنی بر تجربیات شخصی باشد، زیرا مردم میتوانند با آن ارتباط بهتری برقرار کنند.
این یک داستان ساختگی نیست، حتی اگر در یک فضای خارق العاده ساخته شده باشد.
12. اول حالت یا ژست را پیدا کنید
فیلیپ هایموز با وس اندرسون در هر دوانیمیشن خود آقای فاکس شگفت انگیز و سگ کوچک کار کرده است.
در زمان خلق یک شخصیت جدید هایموز دوست دارد شخصیتش را با یک ژست خاص شروع کند.
این عنصر می تواند روی کل احساس شخصیت تعیین کننده باشد و آن ها را تحت تاثیر قرار دهد.
من سعی می کنم موقعیت شخصیت را به دست بیاورم.
آیا قوز کرده است یا صاف و پرغرور نشسته؟
همچنین حالت چهره در این مرحله بسیارمهم است.
13. کیفیت خط را درخلق شخصیت تان جدی بگیرید
خطوط ترسیم شده ای که شخصیت شما با آن طراحی شده است، می تواند به نوعی توصیف کننده شخصیت باشد.
خطوط یک دست، نرم و گرد معمولا یک شخصیت زیبا را نشان دهد.
اما خطوط تیز، خراشیده و ناهموار نشان دهنده یک شخصیت ناآرام و نامنظم است.
کیو رام توصیه می کند که خطوط مستقیم و منحنی را متعادل کنید.
خطوط مستقیم و منحنی ها به شخصیت شما ریتم می بخشد.
یک خط مستقیم چشم را به سرعت هدایت می کند، درحالیکه چشم یک خط منحنی را به کندی می تواند دنبال کند.
همچنین لازم است تعادل بین کشش وفشرده سازی را درنظر بگیرید.
کیو رام می گوید:
با این استاندارد حتی یک خط خنثی نیز می تواند چشم را هدایت کند و درنتیجه یک شخصیت مناسب و موثر را بی افریند.
14. از شوخی استفاده کنید
روون با به اشتراک گذاشتن کلیپ های طنز از شخصیت های خود در اینستاگرام به شهرت رسید.
و به کار در پروژه های دیزنی، بی بی سی و mtv ادامه داد و در این راه به جایزه و نامزدی BAFTA رسید.
با این حال الهام بخش انیمیشن های تجاری اش سال های عدم موفقیت او در استند آپ کمدی بود.
او توضیح می دهد :
از طریق استند آپ بود که من اختصار و خلاصه گویی را آموختم. دانستن چگونگی قاب بندی کلیپ ناشی از شکست ها و موفقیت های گذشته در صحنه است.
او می خندد:
شما خیلی سریع یاد میگیرید چطور به هدف برسید.
15. سادگی را حفظ کنید
کیو رام علاوه بر اینکه می داند چه زمانی باید غلو کند، اهمیت سادگی را هم برجسته می کند.
من همیشه سعی می کنم طرح هایم را با کمترین خطوط ممکن بکشم.
این به آن معنی نیست که برای ایجاد حجم، جایگذاری و طراحی شخصیت کار نشده است.
اما سعی می کنم تا حد ممکن ساده کنم و فقط خطوط و رنگ هایی که اطلاعات لازم را منتقل می کند پایین بیاورید.
قسمت دوم مقاله را در: 29 نکته کاربردی برای طراحی شخصیت- قسمت دوم بخوانید.