معرفی بهترین و کارآمد ترین نرم افزار ها برای مدلسازی سه بعدی

نرم افزار مدلسازی سه بعدی

تسلط بر بهترین نرم افزار های مدلسازی سه بعدی به این معنی است که شما در صنعت سه بعدی با رشد سریع محبوبیت زیادی کسب خواهید کرد. امروزه سرویس های پخش سه بعدی محبوبیت زیادی دارند و این به این معنی است که مبالغ زیادی برای محتوای تلویزیون و فیلم سرمایه گذاری شده است. در راستای همین امر نیاز به مدل سازان سه بعدی، انیماتور ها و هنرمندان VFX در بالا ترین حد خود قرار گرفته است. همچنین به دلیل همه گیری کرونا، فیلمبرداری واقعی دیگر طرفدار آنچنانی ندارد و تمایل به ساخت محتوا های CG در بالا ترین حد خود قرار گرفته است.

اکنون زمان فوق العاده ای برای آزمایش، بهترین نرم افزار های مدل سازی سه بعدی، با هر سطحی از مهارت است. اگر می خواهید در پروژه های خود از مدل سازی سه بعدی استفاده کنید، می توانید ابتدا به سراغ نرم افزار های مدل سازی سه بعدی رایگان رفته و آن ها را آزمایش کنید. علاوه بر همه این ها، لازم به ذکر است داشتن بهترین کارت گرافیک در سیستم خود را برای کارایی حداکثری نرم افزار ها ضروری است.

بهترین نرم افزار های پولی برای مدل سازی سه بعدی

اکنون با 7 نرم افزار پولی برتر برای مدل سازی سه بعدی آشنا خواهید شد.

1. Maya

نرم افزار مدل سازی سه بعدی صنعتی با قیمت مناسب.

نرم افزار مدل سازی مایا
خصوصیاتهزینه: 246 پوند/215 دلار در ماه، 1،968 پوند/4590 دلار در سال
مدل قیمت گذاری: حق اشتراک
سیستم مورد نیاز: Windows 10; Apple macOS 10.13.x and above; Linux Red Hat Enterprise Linux 7.3 and 7.5; Linux CentOS 7.3 and 7.5
مزایا+فوق العاده قدرتمند
+مجموعه جامعی از ابزار ها
معایب-قیمت بالا
-آموزش و یادگیری سخت

از هر مدل ساز سه بعدی که بخواهد بهترین نرم افزار مدلسازی را نام ببرد، Autodesk Maya را انتخاب می کند. Autodesk Maya به عنوان یک استاندارد در صنعت CG شناخته می شود. این نرم افزار دارای طیف بی نظیری از ابزار ها و ویژگی ها است. البته این برنامه برای افراد مبتدی زیاد هم توسعه پذیر نیست؛ ابزار های آن بسیار پیچیده اند و یادگیری آن به زمان زیادی نیاز دارد. با این حال، اگر قصد دارید در صنایع انیمیشن یا VFX مشغول به کار شوید، بهتر است که از این نرم افزار نیز استفاده کنید. همانطور که شرکت هایی مانند ILM ،Pixar ،DNEG و Framestore از آن استفاده می کنند.

مایا برای مدل سازی، طراحی بافت، نور پردازی و رندرینگ عالی است. این برنامه شامل ویژگی های گسترده ای است، مانند ذرات، مو، فیزیک بدن جامد، پارچه، شبیه سازی مایع و انیمیشن شخصیت ها. البته احتملاً شما به برخی از قابلیت های آن هرگز دست نزنید، بنابراین باید تصمیم بگیرید که برای نیاز های شما مناسب است یا زیادی خواهد بود.

البته این سطح از قدرت هزینه زیادی هم دارد، اشتراک های مایا ارزان نیست. برای کسانی که زمان و صبر لازم برای یادگیری مایا را دارند، این بهترین ابزار سه بعدی و یک سرمایه گذاری مناسب است.

2. ZBrush

نرم افزار مدلسازی و طراحی مجسمه پیشرو در بازار، که برای چاپ سه بعدی نیز ایده آل است.

نرم افزار مجسمه سازی سه بعدی
خصوصیاتهزینه: 769.20 پوند/895 دلار برای مجوز دائمی یا 39.95 دلار در ماه مدل قیمت گذاری: دائمی و اشتراک
سیستم مورد نیاز : Windows Vista and above; macOS: 10.10 and above
مزایا+ویژگی های مجسمه سازی باور نکردنی
+میلیون ها سلول را به راحتی اداره می کند
معایب-یادگیری سخت
-منو های غیر استاندارد و UI
-برای بهترین نتایج به یک تبلت گرافیکی نیاز دارد

ZBrush یک برنامه مجسمه سازی و مدل سازی مستقل است که برای ایجاد فرم های ارگانیک مناسب است. اگرچه به روزرسانی های اخیر به تدریج ویژگی های سخت آن را بهبود بخشیده است، اما این برنامه به صورت غیر استاندارد کار می کند. همچنین گردش کار، رابط کاربری و یادگیری آن بسیار سخت است، بنابراین شما واقعاً باید هر روز از آن استفاده کنید تا مهارت کافی پیدا کنید.

البته که ZBrush فقط برای مجسمه سازی و مدل سازی نیست، می توان از آن برای ایجاد نقشه های UV و بافت های رنگی استفاده کرد و به طراحان با تجربه کمک می کند تا چهره های کامل را با لباس و وسایل آماده طراحی کنند. ZBrush در بین هنرمندانی که طراح اسباب بازی و اکشن فیگور هستند و می خواهند طراحی خود را با ابزار های چاپ سه بعدی، چاپ کنند، انتخاب محبوبی است.

03. Houdini

نرم افزار مدل سازی سه بعدی که امروزه در تولید فیلم، تلویزیون و VFX استفاده می شود.

برنامه مدل سازی Houdini
خصوصیاتهزینه: 769.20 پوند/895 دلار برای مجوز دائمی یا 39.95 دلار در ماه مدل قیمت گذاری: دائمی و اشتراک
سیستم مورد نیاز: Windows 8 SP1 and above; macOS 10.13 and above; Linux Ubuntu 16.04+; Linux Debian 9.0+; Linux CentOS 7+; Linux Open SUSE 15.0+; Linux mint 17.3+; Linux Fedora 25+
مزایا+پیشرو در صنعت
+شبیه سازی باور نکردنی VFX
+دارای نسخه رایگان
معایب-گردش کار پیچیده

در این لیست ما نرم افزار مدل سازی سه بعدی Houdini by SideFX نیز قرار دارد. Houdini با رویکرد رویه ای مبتنی بر گره به طور گسترده در صنعت VFX برای ایجاد طیف وسیعی از تصاویر سه بعدی استفاده می شود. این برنامه سطح بی سابقه ای از قدرت، انعطاف پذیری و کنترل را در اختیار طراحان دیجیتال قرار می دهد. البته این گردش کار گره ای برای همه خوشایند نیست، اما Houdini ابزار های سنتی زیادی نیز برای تعامل مستقیم با چند ضلعی های روی صفحه دارد.

Houdini نیز مانند مایا، سطح قدرت و گردش کار غیر استانداردی دارد که می تواند دشوار باشد. خوشبختانه SideFX سازنده هودینی، Houdini Apprentice را ارائه می دهد که یک نسخه رایگان از این برنامه است. نسخه رایگان برای دانش آموزان، هنرمندان و علاقه مندان مدل سازی برای پروژه های شخصی و غیر تجاری قابل دسترسی است. نسخه رایگان Houdini به شما امکان می دهد تقریباً به تمام ویژگی های Houdini اصلی برای توسعه مهارت های خود و کار بر روی پروژه های شخصی دسترسی پیدا کنید. همچنین این برنامه، Houdini Indie را با امکانات کامل، به صورت یک گزینه تجاری و مقرون به صرفه را برای استودیو های کوچک ارائه کرده است.

04. Cinema 4D

نرم افزار درخشان مدل سازی سه بعدی برای مبتدیان و حرفه ای ها

برنامه ساخت مدل سینما 4D
خصوصیاتهزینه:3،300 پوند/3495 دلار (مجوز دائمی) یا 55.99 پوند-94.80 پوند/59.81 دلار-94 دلار در ماه
مدل قیمت گذاری: دائمی و اشتراک مدت دار
سیستم مورد نیاز:Windows 10; macOS 10.12.6 or 10.14.6 and above
مزایا+منحنی یادگیری سطحی و آسان
+با افزونه ها بسیار قابل توسعه است
معایب-ویژگی های محدود در نسخه رایگان
-گران

Maxon’s Cinema 4D سال هاست که وجود دارد و در دنیای موشن گرافیک، تصویر سازی و ساخت لوگو موشن بسیار محبوب است. این یک نرم افزار حرفه ای و پیچیده است که به دلیل ثبات در محیط برنامه، ساده ترین نرم افزار مدل سازی سه بعدی با یادگیری ساده است.

Cinema 4D از محبوبیت و رونق زیادی در میان طراحان و مدل سازان برخوردار است. همچنین منابع و کتابخانه های آنلاین و رایگان زیادی وجود دارند که به آموزش این نرم افزار مدلسازی سه بعدی پرداخته اند. مثلاً سایت آموزشی Cineversity، هنگام خرید برنامه Cinema 4D یا پرداخت هزینه اشتراک آن به شما عضویت رایگان می دهید.

Cinema 4D مجموعه ای از ابزار های مدل سازی پارامتری C4D دارد و به طور کلی بسیار کاربردی است. همچنین شما می توانید در آن بسیاری از افزونه های ارزان قیمت را خریداری کنید و عملکرد بیشتری را به آن اضافه کنید. Cinema 4D دارای مدل سازی حجمی است، که اگر زمان یا مهارت کافی برای ایجاد فرم های جامد را ندارید، برای شما عالی است.

البته نسخه های دائمی آن ارزان نیستند، اما همیشه می توانید با حالت Prime شروع کنید و با گذشت زمان آن را ارتقا دهید. همچنین این برنامه یک نسخه آزمایشی را به مدت 14 روز به طور رایگان به شما ارائه می دهد و نسخه آموزشی رایگانی هم برای دانش آموزان و معلمان دارد.

05. Autodesk 3ds Max

بهترین نرم افزار مدل سازی سه بعدی برای کاربران ویندوز

نرم افزار 3ds مکس
خصوصیاتهزینه: 1968 پوند/1700 دلار در سال 246 پوند/215 دلار در ماه
مدل قیمت گذاری: اشتراک مدت دار
سیستم مورد نیاز: Microsoft Windows 7 (SP1), Windows 8, Windows 8.1, and Windows 10 Professional operating system
مزایا+یادگیری راحت تر از مایا
+مجموعه ویژگی های قابل توجه
معایب-فقط برای ویندوز است

3ds Max یک نرم افزار گرافیکی سه بعدی رایانه ای Autodesk است که برای تولیدات تلویزیون و فیلم بلند و مدلسازی های رشته معماری و محصولات مختلف استفاده می شود. از طرفی می توان گفت این برنامه خواهر نرم افزار مایا است. 3ds Max دارای مجموعه ای از ابزار های بسیار قوی برای مدل سازی سه بعدی است و می تواند هرکاری از جمله: طراحی سه بعدی، شبیه سازی سیال، طراحی مو و خز، شخصیت سازی و انیمیشن سازی را انجام دهد.

این نرم افزار از تکنیک های دست کاری مستقیم و روش های مدلسازی رویه ای استفاده می کند و کتابخانه عظیمی از اصلاح کننده های مختلف دارد که فرایند مدل سازی را برای طراحان سه بعدی مبتدی یا متوسط آسان تر می کند. البته 3ds Max مجموعه ابزار های حرفه ای خود را با قیمت بالایی ارائه می دهد، با این حال، دانش آموزان می توانند نرم افزار را به صورت رایگان دریافت کنند و نسخه آزمایشی آن به مدت 30 روز در دسترس است.

06. Modo

نرم افزار مدل سازی، بافت و رندر سه بعدی

برنامه مدل سازی مودو
خصوصیاتهزینه: 1،596 پوند/1،596 دلار مجوز دائمی، 377 پوند/377 دلار در سال
مدل قیمت گذاری: دائمی و اشتراک مدت دار
سیستم مورد نیاز: macOS 10.13.x and above; Windows 10 and above; Linux RHEL and CentOS 7.6+
مزایا+مدل سازی عالی
+گردش کار چشمگیر
معایب– احساس می کنید برخی ابزار ها توسعه نیافته اند

Modo مدتی است که از تیم توسعه LightWave 3D خارج شده است. این برنامه از یک مدل ساز زیر مجموعه ای، به یک برنامه ایجاد محتوای دیجیتال کاملاً برجسته تبدیل شده است، که امروزه همه آن را به خوبی می شناسیم. بر روی ابزار های Modo به خوبی اندیشیده شده، هر یک از آن ها نیز به درستی به کار گرفته شده اند و محیط برنامه را بسیار کاربر پسند کرده اند. هنگامی که یک سیستم رندر واقعاً قوی را وارد سیستم آن می کنید، به راحتی می توانید بفهمید که چرا محبوبیت Modo اینقدر افزایش یافته است.

Modo با مدل سازی در هسته خود و با استفاده از ابزار های مستقیم و تکنیک های رویه ای یکی از بهترین برنامه های موجود برای ایجاد فرم های چند ضلعی است. همچنین افزودن سیستم MeshFusion Boolean به آن مجموعه مدل سازی آن را گسترش داده است. Modo ممکن است از پویایی و ابزار های شبیه سازی پیشرفته ای که در برنامه ای مانند Maya پیدا می کنید بی بهره باشد، اما هنگام ایجاد آثار هنری خیره کننده، خود را به خوب نشان می دهد و رندر سه بعدی خوبی را مانند سایر برنامه های موجود ارائه می دهد.

07. Lightwave 3D

نرم افزار مدل سازی سه بعدی با ویژگی های کامل و اثبات شده

برنامه Lightwave 3D
خصوصیاتهزینه: 843.60 پوند/995 دلار
مدل قیمت گذاری: اشتراک مدت دار
سیستم مورد نیاز: Windows 7 and above; macOS 10.12 and above
مزایا+به راحتی می توانید با آن کنار بیایید
+به عنوان دو برنامه جداگانه کار می کند
معایب-جایگزین های بهتری نیز دارد

LightWave زمانی برنامه ای کاربردی برای نمایش های علمی تخیلی تلویزیونی بود، اما پس از تلاش ناموفق برای تولید نسخه مدرن، برنامه به شکل NewTek برای چندین سال به کار خود ادامه داد. با این حال، نسخه به روز شده آن در ابتدای سال 2020 معرفی شد که پیشرفت های خوبی داشته است.

Lightwave در دو برنامه Modeler برای ساخت و ساز و Layout برای بافت، نور، انیمیشن و رندر کار می کند. البته بسیاری از ابزار های زیر بنایی آن کاملاً قدیمی هستند. اگر چه در چند سال گذشته بسیاری از ویژگی های جدید به آن اضافه شده است، اما این باعث نمی شود که در ایجاد محتوای دیجیتال جامد، با ویژگی های فراوان و PBR تعاملی، سریع باشد.

بنابراین بهتر است شهرت LightWave را نادیده بگیرید، این برنامه مدل سازی تنها مناسب یادگیری اصول اولیه است. می توانید آن را با استفاده از دوره آزمایشی رایگان 30 روزه برای خودتان امتحان کنید و دانش آموزان می توانند نسخه اصلی آن را فقط با 195 دلار تهیه کنند.

بهترین نرم افزار های مدل سازی سه بعدی رایگان

این روز ها اشتراک استفاده از بهترین نرم افزار های مدل سازی سه بعدی در بازار ارزان نیست. خوشبختانه گروهی از طراحان سخاوتمند در سراسر جهان وجود دارند که دوست دارند ابزار هایی را که ایجاد کرده اند را رایگان به اشتراک بگذارند. همچنین برخی از شرکت های نسخه های اصلی را رایگان و ابزار ها را پولی ارائه می دهند.

برای صرفه جویی در وقت شما، ما امروز بهترین نرم افزار های مدل سازی سه بعدی رایگان را لیست کرده ایم. بنابراین اگر طراح سه بعدی هستید، با ما همراه شوید، تا بتوانید همین امروز یکی از آن ها را نصب کنید.

01. Blender

بهتربن نرم افزار مدلسازی سه بعدی رایگان

ابزار مدل سازی رایگان

اگر به دنبال نرم افزار رایگان مدل سازی سه بعدی هستید، بهتر از Blender استفاده کنید. Blender یک برنامه مدل سازی بافت، انیمیشن و رندر است، این برنامه سورس باز بوده و مدت هاست که وجود دارد و همیشه جمعی از طراحان، معلمان و علاقه مندان به طراحی در حال توسعه مداوم آن هستند.

این برنامه شامل ابزار های مدل سازی و مجسمه سازی سه بعدی بسیار چشمگیری است و جایگزینی کاملاً مناسب برای برنامه های مدل سازی پولی خواهد بود. بلندر زمانی نیز به غیر استاندارد بودن شیوه عملکرد مشهور بود، اما بسیاری از این مسائل اکنون حل شده است، بنابراین اگر از به دنبال برنامه جدیدی هستید، بهتر است با آن بیشتر آشنا شوید.

بلندر یک نقطه شروع درخشان برای یافتن استعداد در حوزه طراحی گرافیک سه بعدی برای شما مناسب است. با وجود رایگان بودن، این برنامه قادر به تولید تصاویر و انیمیشن هایی است که تقریباً با تولیدات هر نرم افزار مدلسازی سه بعدی دیگر برابری می کند.

02. Daz Studio

ابزاری برای مدلسازی که به تازگی رایگان شده است

نرم افزار داز استودیو

نرم افزار سه بعدی Daz 3D که قبلاً با قیمت 249 دلار به فروش می رسید، در حال حاضر به صورت کاملا رایگان در دسترس است. این برنامه یک ابزار مناسب برای سفارشی سازی، تصویر سازی و ساخت انیمیشن سه بعدی است. این برنامه طراحان را در هر سطحی از مهارت قادر می سازد تا با استفاده از افراد، حیوانات، اشیاء، وسایل نقلیه، لوازم جانبی و محیط های مجازی طراحی دیجیتالی انجام دهند.

03. SketchUp

ساده ترین نرم افزار مدلسازی سه بعدی

ابزار مدلسازی و طراحی

SketchUp Free ساده ترین نرم افزار مدل سازی سه بعدی رایگان بدون نیاز به آموزش اساسی است. مدل ساز اصلی سه بعدی آن درست در مرورگر وب شما اجرا می شود و تنها 10 گیگابایت از فضای ذخیره سازی شما را اشغال می کند. علاوه بر این مدل های سه بعدی تولید شده توسط کاربران و تولید کنندگان دیگر نیز به صورت رایگان برای وارد کردن به پروژه های شما در آن موجود اند. همه این ها به همراه یک برنامه رایگان برای مشاهده مدل های سه بعدی شما در تلفن همراه است، که آن را به یک نرم افزار بی هزینه عالی تبدیل می کند.

04. Hexagon

برنامه رایگان مکمل برنامه Daz 3D Studio

مدلسازی با Hexagon

اگر حساب Daz 3D Studio دارید، می توانید برنامه Hexagon را نیز برای مدل سازی رایگان بارگیری کنید. این برنامه در سال 2001 توسط Eovia توسعه یافت، در سال 2006 توسط Daz خریداری شد و از آن زمان به طور پراکنده ای به روز شده است. Hexagon یک مدل ساز ساده در سطح فرعی است و Daz آن را به عنوان افزونه ایجاد لباس و لوازم جانبی خود معرفی می کند. شما می توانید از Hexagon برای ساختن هر چیزی که دوست دارید استفاده کنید. همچنین اگر حساب Daz ندارید، می توانید Hexagon را با قیمت بسیار کمی جداگانه خریداری کنید.

05. Fusion 360 (education version)

برنامه ای مقرون به صرفه برای مدلسازی سه بعدی

برنامه مدلسازی رایگان

برنامه مدل سازی مبتنی بر، ابر Autodesk Fusion 360 یک نرم افزار حرفه ای برای فعالان حوزه CAD/CAM است. Fusion 360 می تواند برای ایجاد هر شکل جامد، از قوری گرفته تا مخازن (مثلاً) استفاده شود. معمولاً هزینه اشتراک آن 438 پوند در سال است، اما یک نسخه آموزشی رایگان نیز برای Windows و Mac دارد که می توانید از آن برای پروژه های غیر تجاری استفاده کنید. این برنامه دارای انواع روش های مدل سازی، از جمله مجسمه سازی آزاد، دستکاری چند ضلعی ها و مدل سازی پارامتری و… است.

06. Houdini Apprentice

نسخه رایگان برنامه Houdini برای کار های غیر تجاری

مدلسازی سه بعدی رایگان

همانطور که در بالا اشاره کردیم، Houdini یک ابزار انیمیشن و جلوه های بصری سه بعدی است که به طور گسترده در صنعت رسانه برای فیلم، سرگرمی و مدلسازی استفاده می شود. ارزان ترین نسخه آن کمی کمتر از 2000 دلار هزینه دارد، اما سازنده آن SideFX نسخه “Apprentice” را به صورت رایگان ارائه می دهد. Houdini Apprentice به شما امکان می دهد به تمام ویژگی های نسخه کامل دسترسی پیدا کنید تا مهارت های خود را در این نرم افزار توسعه دهید و روی پروژه های شخصی کار کنید، اما این برنامه صرفاً برای اهداف غیر تجاری و یادگیری است.

07. Wings3D

یک نرم افزار مدلسازی سورس باز رایگان

برنامه طراحی Wings3D

Wings 3D یک برنامه مدل سازی خالص و سورس باز است که برای Windows ،macOS و Linux در دسترس بوده و از سال 2001 در حال توسعه است. این برنامه هم، مانند همه مدل ساز های فرعی، این امکان را به شما می دهد تا یک فرم زیرین چند ضلعی بسازید و سپس با استفاده از آن یک اشکال صاف ایجاد کنید.

با توجه به ابزار های مدل سازی آن این نرم افزار بسیار اساسی است و با آن که رابط کاربری آن کمی غیر معمول است، اما نسبتاً کاربر پسند بوده و روشی ایده آل برای مدل سازی چندگانه و تصمیم گیری برای شروع کار در حوزه 3D است.

08. Rocket 3F

بهترین ابزار مدلسازی سه بعدی رایگان برای ویندوز

نرم افزار مدلساز Rocket 3F

متاسفانه این ابزار مدل سازی سه بعدی فقط برای ویندوز است. رابط کاربری آن حرفه ای و کاملاً قابل تنظیم است، همچنین این برنامه دارای مجموعه ابزار های گسترده ای برای مدل سازی است که در کنار برنامه هایی که صد ها پوند هزینه دارند خوب به نظر می رسد. در واقع، با وجود ابزار هایی برای مجسمه سازی، ابزار های رتوپولوژی و چین خوردگی لبه های فرعی غیر خطی، این یک برنامه بسیار مجهز است.

البته نسخه رایگان آن امکان تغییر UI را به شما نمی دهید و نمی توانید کلید های میانبر اختصاصی داشته باشید، بلکه برای این منظور باید نسخه 99 یورویی Pro آن را خریداری کنید. اما چه در حال ساختن مدل هایی برای تصویرسازی VFX باشید یا در حال طراحی بازی ها باشید، Rocket 3F یک برنامه مدل سازی عالی است.

منبع:

creativebloq.com

مقالاتی که شاید برایتان جذاب باشد

فهرست