ساختن فیلم فقط یک هنر نیست. برای پرورش یک صنعت ثابت و چشم تیزبین برای فیلمسازی، سالها تمرین نیاز است. این چیزی است که فیلمبرداری عالی را از ساخت فیلم های کلیشه ای جدا می کند. احتمالاً این واژه را میلیونها بار شنیدهاید، اما سینماتوگرافی چیست؟ قبل از تقویت یک هنر، دانش عمیق از آنچه که مستلزم آن است بسیار مهم است.
ببینید چطور راجر دیکنز نور را یاد گرفت.
برای تماشای ویدیو آموزشی روی لینک کلیک کنید.
بیایید سینماتوگرافی را تعریف کنیم
درک سینماتوگرافی بسیار فراتر از تعریف آن است. فرهنگ لغت آن را به عنوان “هنر ساختن تصاویر متحرک” تعریف می کند. خوب، خوب این درست است، اما دیگر چه؟
سینماتوگرافی چیست؟
فیلمبرداری هنر و هنر ساختن تصاویر متحرک با ثبت تصویری یک داستان است. اگرچه، از نظر فنی، سینماتوگرافی هنر و علم ثبت نور به صورت الکترونیکی روی حسگر تصویر یا به صورت شیمیایی روی فیلم است.
تعریف سینما
سینماتوگرافی که از ریشه یونانی «نوشتن با حرکت» گرفته شده است، خلق تصاویری است که روی صفحه می بینید. مجموعه ای از نماها که یک روایت منسجم را تشکیل می دهند. فیلمبرداری هر نما را با در نظر گرفتن جایی که همه چیز در کادر نیاز به توجه دارد، می سازد.
عناصر سینما:
- نورپردازی
- اندازه شات
- فوکوس دوربین
- ترکیب شات
- محل قرارگیری دوربین
- حرکت دوربین
در حالی که کارگردان تصمیمات کلیدی را در مورد دوربین می گیرد، فیلمبردار در واقع آن را انجام می دهد. یکی از ملاحظات اصلی سینماگران نوردهی است – هنر دستکاری تنظیمات دوربین برای به دست آوردن ظاهر دلخواه تصویر.
عناصر سینما
یک سینماتوگراف چه می کند؟
یک فیلمبردار یا مدیر فیلمبرداری (کوتاه شده به DP یا DoP) رئیس گروهی است که سرپرستی دوربین و گروه نور را در یک فیلم به عهده دارد. آنها در کل تولید نقش دارند و برای خلق تصاویری که می بینید با کارگردان ارتباط نزدیک دارند.
چه عناصری را در نظر می گیرند؟ ما در اینجا به ملاحظات اساسی خواهیم پرداخت، اما در مورد وظایف یک فیلمبردار چیزهای بیشتری برای توضیح وجود دارد.
بیایید به کارگردان نمادین عکاسی، راجر دیکینز، و اینکه چگونه او در سال 1917 عکاسی کرد تا شبیه یک “یک نفر” به نظر برسد، نگاه کنیم. همانطور که او توضیح می دهد، انتخاب دوربین، آشنایی با انواع لنزهای دوربین و تکنیک های نورپردازی، همگی بخشی از شرح وظایف فیلمبردار هستند.
به طور خاص، این انتخاب ها در سال 1917 به گونه ای طراحی شده بودند که به همان اندازه یک POV اول شخص را در میدان جنگ به ما ارائه دهند.
برای دیدن ویدیو آموزشی روی لینک کلیک کنید.
محل قرارگیری دوربین
جایی که آنها دوربین را قرار می دهند به شدت بر نحوه واکنش مخاطب به عکس و در نتیجه بقیه صحنه تأثیر می گذارد. می تواند تأثیر عاطفی قابل توجهی داشته باشد یا حتی رفتار شخصیت را منتقل کند.
به عنوان مثال، اگر داستان از شخصیتی بخواهد که هنگام بیرون رفتن در یک قرار، بی ادب یا بداخلاق دیده شود، قرار دادن دوربین در نزدیکی دهان سوژه هنگام جویدن موثر خواهد بود.
در اینجا راهنمای کادربندی دوربین و ترکیب نماها آمده است تا به شما ایده دهد که یک کارگردان و فیلمبردار چه انتخاب هایی دارند و چگونه این انتخاب ها به داستان سرایی بصری کمک می کنند.
برای دیدن ویدئو آموزشی محل قرار گیری دوربین روی لینک کلیک کنید.
حرکت دوربین
حرکت دوربین می تواند احساسات و تعلیق را در یک صحنه افزایش دهد. حرکت دوربین را با کاراکترها انتخاب کنید و چشم انداز به دست آورید. دوربین را ثابت نگه دارید، و اکنون ما از آنها جدا شده ایم و به داخل نگاه می کنیم. ویدیوی ما را در مورد حرکت دوربین در زیر تماشا کنید.
برای دیدن ویدیو آموزشی حرکت دوربین روی لینک کلیک کنید.
ترکیب شات
ترکیب بندی به نحوه چیدمان عناصر یک صحنه در قاب دوربین اشاره دارد. ترکیب شات به چیدمان عناصر بصری برای انتقال پیام مورد نظر اشاره دارد.
یکی از عناصر بصری که باید به طور خاص مرتب شود، بازیگران شما هستند. آنها در کجای قاب خواهند بود؟ ویدیوی ما را در مورد مسدود کردن بازیگران در زیر تماشا کنید. این همچنین جدای از سری کلاسهای آموزشی تکنیکهای فیلمسازی ما است.
برای مشاهده ویدیو آموزشی روی لینک کلیک کنید.
برای ایجاد فریم های پویا می توان از مسدود کردن و مرحله بندی استفاده کرد. اگر علاقه مند هستید، یاد بگیرید که چگونه به ترکیب بندی شات تسلط پیدا کنید.
اندازه شات
واقعا چقدر از صحنه دیده می شود؟ آیا ما در نمای نزدیک شاهد تغییر حالت چهره سوژه هستیم؟ شاید این یک کلوزآپ افراطی از لباس یک سوژه باشد که به مخاطب نشان می دهد که باید به این موضوع توجه کند. در اینجا یک تفکیک ویدیو از هر نوع اندازه شات ارائه شده است.
فوکوس
بخشی از کار یک فیلمبردار این است که با فوکوس بازی کند تا بر جنبه های مختلف داستان تأکید کند. یک مثال اساسی از این موضوع نشان دادن سرمست بودن شخصیت با داخل و خارج شدن از فوکوس است. انواع مختلفی از فوکوس دوربین موجود است که هر کدام ارزش داستان سرایی خاص خود را دارند. در اینجا به تفکیک تمرکز و عمق میدان میپردازیم.
برای مشاهده ویدیو آموزشی روی لینک کلیک کنید
نورپردازی یک سینماتوگراف
در حالی که یک نورپرداز جداگانه وجود دارد، سینماتوگرافی این دانش را می طلبد. به هر حال، سینماتوگرافی همان چیزی است که ما روی پرده می بینیم، و این که صحنه چقدر خوب یا وحشتناک نورپردازی می شود، جنبه بزرگی از این هنر است.
نورپردازی 3 نقطه ای یک تنظیم نورپردازی بسیار رایج است، اما سبک ها و رویکردهای زیادی برای نورپردازی وجود دارد. به عنوان مثال، نورپردازی رامبراند ابعاد زیادی به نورپردازی صورت سوژه می بخشد و نورپردازی کیاروسکورو برای انتقال موقعیت های تاریک و خطرناک ایده آل است.
در اینجا قسمت دوم مجموعه تکنیک های فیلمبرداری ما با یکی از بهترین فیلمبرداران، راجر دیکینز است.
دنده دوربین
بدیهی است که شما به یک دوربین نیاز دارید اما چه تجهیزات دوربین دیگری را باید در نظر بگیرید؟ Steadicam به اپراتور دوربین آزادی فوقالعاده میدهد، اما یک عکس عروسکی نیز ظاهر و احساسی متمایز به عکس میدهد. در اینجا راهنمای نهایی ما برای تجهیزات دوربین و نحوه استفاده از هر قطعه از تجهیزات برای بیان یک داستان متفاوت است.
این چیزهای زیادی برای در نظر گرفتن است! چگونه می توانید همه این تصمیمات را برنامه ریزی کنید، و بر اساس چشم انداز خود اجرا کنید؟
ابزارهای فیلمبرداری فیلم
عملی کردن تئوری با لیست های شات و استوری بورد
بنابراین، ما فقط آنچه را که یک سینماگر در نظر می گیرد، بیان کردیم. همه این اجزا – انتخاب عکس، حرکت دوربین، نور و غیره باید در جایی قرار گیرند.
یکی از ابزارهایی که برای DP (و کارگردانان) مفید است، فهرست عکسها و استوریبردها هستند. معمولاً فیلمبردار و کارگردان با هم همکاری می کنند تا طرح اصلی خود را برای پروژه ترسیم کنند.
میتوانید با نحوه ساخت استوریبرد بیشتر بیاموزید، اما ما یک مثال در زیر برای ارائه ایده کلی به شما ارائه کردیم.
با استفاده از نرم افزار و همکاری با روسای بخش، همه این تصمیمات آسان تر است. تا زمانی که آنها به پروژه دعوت شده اند، می توانید نظرات خود را در زمان واقعی بنویسید و عکس ها را بر اساس آن تنظیم کنید.
به خاطر داشته باشید که تا آنجا که سایر ابزارهای فیلمبرداری، می توانید از هر نوع دوربینی برای فیلمبرداری یک فیلم استفاده کنید. اگر نمی توانید منابع هالیوود را بپردازید، می توانید مانند شان بیکر و رادیوم چونگ باشید که فیلمی برنده جایزه Tangerine را با آیفون فیلمبرداری کردند.
منبع: studiobinder.com